twitter facebook

 

Museumnacht 2014. Streetart in Amsterdam Museum


Street art in het Amsterdam Museum!

‘Amsterdam DNA: Street Art’
Museumnacht, 1 november 2014
Gecureerd door streetart.nl en Roel van de Sigtenhorst (N8)
Amsterdam Museum, Kalverstraat 92 Amsterdam



Tijdens de Museumnacht 2014 streetart.nl samen met Roel van de Sigtenhorst (N8) cureerden de tentoonstelling 'Amsterdam DNA: Street Art' op het Jongensbinnenplein van het Amsterdam Museum. Onze droom werd werkelijkheid, street art in de museale omgeving. En de tentoonstelling werd een groot succes! Er kwamen tienduizenden bezoekers!
Toen de avond viel, de lampen de kunstwerken verlichten en de vele bezoekers zich lieten informeren en inspireren door alle creativiteit om hen heen, ontstond er een gezellige sfeer waarin street art in het middelpunt stond. Street art in de museale omgeving, ons vooruitzicht dat werkelijkheid is geworden! Bezoekers en kunst in een museale sfeer waar een vleugje zang en een drankje in de hand de sfeer ten goeden kwamen.

Dit jaar kreeg StreetArt.nl de mogelijkheid van N8 om de kunstenaars Skount, TelmoMiel, Super A, Laser 3.14, Max Zorn, Bustart & Zaira en Hugo Kaagman een zeer unieke plek te bieden om hun kunst te tonen. Het Amsterdam Museum stelde het Jongensbinnenplein ter beschikking om omgetoverd te worden in een street art paradijs. De kunstenaars grepen deze mogelijkheid met beiden handen aan en creëerden verbluffende werken die de bezoekers versteld deden staan. Speciaal voor de Museumnacht zijn alle betrokken kunstenaars te werk gegaan met het overkoepelende thema: ‘Amsterdam DNA’ dat verwijst naar de lopende tentoonstelling in het Amsterdam Museum. Aan het DNA van Amsterdam werd door iedere kunstenaar een eigen invulling gegeven.

Super- A

Super A maakte de verbluffende sculptuur ‘Grenade’. In deze installatie worden hout, media en verf moeiteloos met elkaar verbonden waardoor er een interessante spanning en gelaagdheid in het werk ontstaat. Om tot dit sculptuur te komen maakte Super A in eerste instantie een realistisch bloemenstilleven op een houten paneel. Deze werd vervolgens gedefragmenteerd en weer opgebouwd tot een Grenade. Een bloemenstilleven in contrast tot een granaat roept natuurlijk enige vragen op, maar de spanning tussen fraai & lelijk, aangenaam & onaangenaam, rust & onrust en liefde & wraak zorgt voor een zodanige spanning in het werk dat de toeschouwer wordt aangespoord tot denken. De interpretatieve functie van het werk wordt hierdoor vervult.


Max Zorn

Max Zorn maakte het zeer grote tape art werk ‘My time, My town’. In dit werk combineert Max Zorn twee van zijn favoriete elementen van Amsterdam, namelijk het romantische stadsbeeld en Amsterdam dat (vroeger) bekend stond als haven- en handelsstad. In het werk legt Zorn de spanning tussen deze twee polen vast door beide aspecten te definiëren. Niet alleen het leuke van de stad, of het vuile van de stad worden verbeeldt, maar het dragen van beiden aspecten door Amsterdam. In het werk is een dame te zien in een rode jurk met op de achtergrond de grachtengordel van Amsterdam met haar sierlijke gezellige verlichting. Fantasie, creativiteit en romantiek komen in dit beeld dat gemaakt is van verpakkingstape zeer mooi samen. Niet verwonderlijk is dan ook dat men verbluffend reageerde op dit kunstwerk.


Laser 3.14

‘Let Me Know The Rules So I Can Ignore Them’ was de titel en het statement van de indrukwekkende installatie van Laser 3.14. Door houten panelen met elkaar te verbinden met één en dezelfde tekst ontstaat er een krachtige gelaagde installatie die de kijkers aan het denken zette. Door verschillende elementen uit zijn steeds verder groeiende oeuvre te verbinden, bracht Laser 3.14 zijn werk naar een hoger niveau. Een sculpturaal werk dat zijn gedachtegang van Amsterdam sterk uitbeeldt. Met ‘Let Me Know The Rules So I Can Ignore Them’ uit Laser 3.14 zich zowel over Amsterdam als dat de kunstenaar spreekt naar de inwoners van de stad. Het werk verkreeg veel positieve erkenning en herkenning van de bezoekers.


Skount

Skount creëerde samen met The Visual Brother van de Krux Amsterdam studio’s de grote installatie ‘Implosion, essence of a memory’. Ter inspiratie voor deze installatie gebruikte Skount symbolen en kunstwerken van de Oude (Hollandse) meesters als van Gogh ’s Sterrennacht (1889), Rembrandts Joodse bruidje (ca. 1665- 1669) en Hieronymus Bosch zijn Peddler (ca. 1500). Deze werken worden in de installatie verwerkt als onderdeel van een breuk in het subjectieve collectieve geheugen. Volgens Skount kan dit geheugen karakteristieken bevatten om kenmerken te bepalen van de aard van een ‘entiteit’. Door een caleidoscopische visie (in fragmenten) te hanteren in de installatie, probeert Skount zo de essentie van een ‘entiteit’ vast te leggen. Ben jij onder de indruk van deze installatie? Of voel jij je verbonden met de unieke stukken in het werk van Skount? Deze panelen worden los verkocht op StreetArt.nl.


TelmoMiel

Het duo TelmoMiel creëerde voor de Museumnacht de puzzelboxen installatie ‘Tolerance’. Door de zes boxen te draaien konden er in totaal 24 verschillende gezichten worden gemaakt. Een zelf te creëren multicultureel gezicht, het gezicht van Amsterdam aldus TelmoMiel. De titel van het werk verwijst naar de multiculturele samenleving die niet direct gelijk staat aan volledige tolerantie. Maar hoe uiteenlopend de meningsverschillen ook kunnen zijn, Amsterdam blijft aanvoelen als een gezellige stad. ‘Mensen komen hier naartoe en gaan niet meer weg’, dat is de kracht van Amsterdam. Wonen in Amsterdam leert de mens namelijk tolerantie, alleen is een mens nooit uitgeleerd aldus het duo. Wil jij zelf ook een gezicht creëren met dit werk van TelmoMiel? Of wil jij graag een uniek kunstwerk van TelmoMiel bezitten. Dat kan. De boxen zijn als gehele installatie, maar ook als los opzichzelfstaande unieke box te bestellen op StreetArt.nl.


Bustart & Zaira

‘Trade is not always fair…’ een dubbelzijdige installatie van het duo Bustart & Zaira. Zij beschilderden vijf grote bloembollenkisten voor Museumnacht. Aan de voorzijde was een meisje dat aan een tulp, de Augustus Semper, ruikt te zien. Deze kant toont de gouden handel in de tulpen(bollen) in de Gouden Eeuw van Amsterdam. De prijzen van de bollen stegen toentertijd zo enorm tot de markt plots instortte. De Semper was een zeer unieke en onbetaalbare tulp. Te vergelijken met de prijzen van een groot grachtenpand in die tijd. Velen geloofden dan ook niet dat deze echt bestond, zij kenden de tulp alleen uit boeken. De achterzijde en zijkant staan voor de bekende keerzijde van de grote handel. De handel uit de Gouden Eeuw wordt naar het heden getrokken door de kledingindustrie van nu te behandelen. Door een klein kijkraampje is een jongetje te zien die achter een naaimachine zit omringd met tassen van de welbekende winkelketens. Op de achterkant van de installatie wordt deze industrie verbeeldt middels een zwart- witte schildering. Met de dubbelzijdige installatie ‘Trade is not always fair’ willen de kunstenaars de bezoekers aan het denken zetten door een dubbele betekenis aan het werk toe te kennen. De printversie van deze installatie is te koop op StreetArt.nl.


Lezingen en schilderijen

Naast de unieke street art tentoonstelling gaf Peter Ernst Coolen (This Is Name Gallery) een bijzondere en inspirerende lezing in het auditorium. De bezoekers en luisteraars werden compleet geïnformeerd over de ontstaansgeschiedenis van graffiti en street art en alle vooroordelen over deze kunstvormen werden door Peter in een uurtje weggenomen.



In het auditorium en bij de street art tentoonstelling waren ook drie originele schilderijen te zien. Hugo Kaagman koos er bewust voor om een schilderij te tonen waarin Amsterdam centraal staat. Punkers zittend op de Dam met het bekende Nationaal Monument in het midden van het werk. Aan de zijkanten van het schilderij waren de schilden van Amsterdam geschilderd. Kaagman als graffiti en street art legende kon natuurlijk niet uitblijven binnen deze tentoonstelling en zo ook niet binnen de aftersale.
Enkele unieke Kaagman tegeltjes zijn te koop op StreetArt.nl.
De twee andere schilderijen waren van Bustart en C215. Bustart is de afgelopen jaren zeer actief geweest als street art kunstenaar in Amsterdam, vooral in de Spuistraat. Zo ook de Franse kunstenaar C215 die in het schilderij zijn dochter uitbeeldt.

Ook werd er live gefilmd door AT5. Johra Kornegoor, van het StreetArt.nl team, leidt de filmploeg rond over de binnenplaats langs een deel van de kunstwerken. Om de film te bekijken, klik hier
Fotograaf: Samuel van Leeuwen

Websites van de organisaties:
Amsterdammuseum.nl museumnachtamsterdam.nl streetart.nl
Websites van de kunstenaars:
Laser314.com Art-of-bust.com Zaira-art.ch Maxzorn.com Super-a.nl Telmomiel.com Skountworks.com Kaagman.nl
 

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij brengen je op de hoogte als er een nieuw exclusief werk te koop staat.

Inschrijven voor de nieuwsbrief